Allt sedan 15 September 2014 började vissa webmasters få meddelanden i Google Webmaster Tools om att de är en av sajterna som är berättigade (eligible) att integrera sina egna sökresultat för den sökruta som dyker upp vid en sökning på deras varumärke. Sökrutan dyker upp just nedanför de Sitelinks som ofta syns i samband med varumärkessökningar, och som kan ses i bilden ovan.
Meddelandet som vissa webmasters har fått ser ut så här:
Det är alltså för väldigt många sajter som Google har lagt till denna sökruta och för de allra flesta, till exempel Dustin nedan, leder en sökning via denna sökruta till ett sökresultat hos Google och då visas även Adwords annonser som i många fall leder till konkurrenter:
Men om man följer Googles instruktioner i enlighet med meddelandet i Google Webmaster Tools, eller så som det beskrivs på denna sida: http://googlewebmastercentral.blogspot.se/2014/09/improved-sitelinks-search-box.html så kan man se till att en sökning via denna sökruta leder till den egna sajtens sökresultat istället. I skrivande stund kan ni testa med en sökning på Mathem eller Prisjakt på Google.se och söka i den sökruta som listas strax under deras sitelinks så ser ni hur man kan få det att fungera.
Så ifall en sökning på just ditt varumärke visar upp en sökruta uppmanar jag att ni implementerar det enkla script som krävs för att Google ska kunna skicka trafiken direkt till er sajt istället. Räkna dock med att det tar ca 1 – 2 veckor innan det slår igenom.