Test: Hur bra stämmer nya data i Google Webmaster Tools?

November 22, 2013

Efter att Google införde Secure Socket Layer (SSL) i sina träfflistor för såväl inloggade som ej inloggade användare har  webbanalysverktyg så som Google Analytics mfl slutat rapportera vilka sökord som driver trafik till din webbplats. Detta är inget nytt utan började redan under 2012 och kulminerade under slutet av 2013 när över 80% av all söktrafik påverkades. Sedan några år tillbaka har Google gett viss information om vilka sökfraser som din webbplats fått organiska visningar och klick på samt vilken genomsnittlig ranking som dessa visningar har skett på. Dock har denna data, av många, ansetts som missvisande och opålitligt. Den 7:e Januari 2014 meddelade Google i ett blogginlägg att de nu har förbättrat kvaliteten på denna data samt att de har tagit bort de avrundningar som tidigare används.

 

Självklart tycker jag att detta är väldigt intressant, men vis av erfarenhet litar jag inte rakt av på vad Google kommunicerar utan vill förstås testa och se om den nya uppdaterade information stämmer bättre än hur det har varit tidigare.

 

Testet

 

Först är det viktigt att förstå förutsättningarna. Google Webmaster Tools spårar endast de 1 000 populäraste sökfraserna som din webbplats har fått visningar och klick på per dag. Detta innebär sannolikt att sökfraser i “long tail” inte dyker upp i dessa rapporter annat än om din webbplats endast har en faktisk synlighet på väldigt få (mindre än 1 000), men populära sökfraser.

 

För att genomföra testet valde jag ut 4 olika landningssidor på webbplatsen. Startsidan, en huvudkategorisida och två detaljerade sidor. Jag vet att alla dessa sidor har synlighet på många olika sökfraser och min hypotes när jag gick in i testet var att sidorna högre upp i sajtstrukturen förmodligen får fler olika sökfraser som driver trafik än de längre ned i sajtstrukturen.

 

För samtliga 4 sidor dokumenterade jag sedan:

 

Google Analytics

  • Totalt antal organiska besök från Google (GA totalt)
  • Antal organiska besök från Google för mobila enheter (GA mobilt)
  • Antal organiska besök från Google via desktop enheter (GA övriga)

 

Google Webmaster Tools

  • Totalt antal organiska klick (GWT totalt)
  • Antal organiska klick från mobila enheter (GWT mobilt)
  • Antal organiska klick från desktop enheter (GWT övriga)

 

Startsidan

Totalt GA totalt GWT totalt GA mobilt GWT mobilt GA övriga GWT övriga
Antal besök el. klick 351 924 365 069 213 125 146 988 139 160 213 624
Besök per klick 0,96 1,45 0,65
Diff -13 145 66 137 -74 464

 

Startsidan GA totalt GWT totalt GA mobilt GWT mobilt GA övriga GWT övriga
Antal besök el. klick 14 494 8 776 2 395 1 726 12 099 7 042
Besök per klick 1,65 1,39 1,72
Diff 5 718 669 5 057

 

Nivå 1 GA totalt GWT totalt GA mobilt GWT mobilt GA övriga GWT övriga
Antal besök el. klick 5 164 4 552 2 192 1 006 2 972 3 546
Besök per klick 1,13 2,18 0,84
Diff 612 1 186 -574

 

Nivå 2:1 GA totalt GWT totalt GA mobilt GWT mobilt GA övriga GWT övriga
Antal besök el. klick 12 062 11 946 6 501 6 158 5 561 5 788
Besök per klick 1,01 1,06 0,96
Diff 116 343 -227

 

Nivå 2:2 GA totalt GWT totalt GA mobilt GWT mobilt GA övriga GWT övriga
Antal besök el. klick 11 573 11 497 7 237 7 057 4 336 4 434
Besök per klick 1,01 1,03 0,98
Diff 76 180 -98

Fler nyheter

Case: Cura of Sweden

Case: Cura of Sweden

CURA of Sweden är ett företag som funnits i Sverige sedan 2017. Det är ett företag som fokuserar på att ta fram innovativa sovrumsprodukter i syfte att förbättra sömnkvalitén hos sina kunder och att förmedla budskapet om vikten av en god natts sömn för hälsan och...

read more
Case: Nutrilett

Case: Nutrilett

Nutrilett Nutrilett är det ledande varumärket för vikt-produkter i Norden. Det är också det enda varumärket som har vetenskapligt stöd bakom sig. Nutrilett har ett brett sortiment av produkter för viktminskning, samt för att behålla en hälsosam viktkontroll. Dessutom...

read more

Hur kan vi hjälpa er med er SEO-strategi?

Funderar ni på att anlita en SEO-byrå som kan hjälpa ert företag? Vi skräddarsyr alla våra uppdrag för att ni ska få så bra avkastning som möjligt. Kontakta oss för ett förutsättningslöst möte så berättar vi gärna mer om hur vi arbetar och hur vårt samarbete skulle kunna hjälpa er.