Nutrilett
Nutrilett är det ledande varumärket för vikt-produkter i Norden. Det är också det enda varumärket som har vetenskapligt stöd bakom sig. Nutrilett har ett brett sortiment av produkter för viktminskning, samt för att behålla en hälsosam viktkontroll. Dessutom så erbjuder även Nutrilett Norge, med start våren 2022, träningsredskap av hög kvalitet – utöver sitt välkända och omtyckta sortiment av shakes, bars, smoothies och soppor.
Firstly fick uppdraget att identifiera, kartlägga och aktivera en löpande och sökdriven content-strategi; i syfte att öka synligheten och trafiken från sökbeteenden som rör sig kring semantiken: kalorier (kcal), diet, kolhydrater, bmi, förbränning, specifika livsmedel och associerade begrepp kring ”övergripande nyttighet”. Vi kunde naturligtvis inte tacka nej till den utmaningen! 🙂
Trots en innehållscentrerad huvudfokus så inledde vi med en teknisk analys av alla marknadernas fronter för att kunna utesluta övergripande, eller kritiska flaskhalsar som vi bedömde utgjorde konkreta hinder – vartefter vi kunde gå vidare med sökbeteendeanalys och intentionsmappning av planerade huvudsektioner på webbsidorna.
Ett nära samarbete med Nutriletts Content-byrå fastställdes snabbt, för att ta fram nya rutiner för ett snabbare och enklare beställningsformat. Målet var att skapa en direktkommunikation mellan oss som kravställande part, där vi löpande tar fram sökbaserade artikel-briefs och contentbyråns skribent-team. Vi hanterade även löpande validering, kvalitetssäkring och optimering av viktiga textelement samt viktig metainformation vid publicering.
I början av november 2021 påbörjades den löpande publiceringen av nytt material och relativt omgående kunde vi notera hur saker började röra på sig. Lagom till sommarens intågande; närmare bestämt första veckan juni 2022, kunde vi rapportera en fantastiskt fin utvecklingskurva i övergripande söksynlighet (Sistrix). Sammanräknat så har fler än 450+ unika söktermer klättrat upp till topp 10-positioner i Sverige. Inte mindre än 46 av dessa har sedan dess tagit toppositioner.
> Besök företaget här för att läsa mer om att gå ner i vikt, eller i Norge om att “gå ned i vekt“.