CURA of Sweden är ett företag som funnits i Sverige sedan 2017. Det är ett företag som fokuserar på att ta fram innovativa sovrumsprodukter i syfte att förbättra sömnkvalitén hos sina kunder och att förmedla budskapet om vikten av en god natts sömn för hälsan och välbefinnandet över lag. Varumärket har skapat en stark position som leverantör av framför allt tyngdtäcken – den produkt som sedan starten och fram tills idag representerat varumärket starkast i Sverige. Men är idag även leverantör av flera andra produkter och tillbehör – alla centrerade kring egenskaper som ska främja sömnkvalitén hos människor.
Vi på Firstly fick i början av september månad 2020 uppdraget att så snabbt som möjligt stärka upp icke-varumärkesrelaterad ranking till den svenska (tyngdtäcke) det norska (vektdyne) och det finska (painopeitto) webbplatserna inför högtidssäsongerna Black Friday, Cyber Monday och den stundande julhandeln inför 2020. Något som fram till dess varit en svår utmaning pga såväl tekniska- som innehållsrelaterade utmaningar i den uppsatta CMS-miljön och tillhörande backend-arkitektur. Sett till sökbeteendet associerat produkten (och relaterade longtail-variationer av huvudtermen); en kraftigt ökad efterfrågan under en relativt kort tidsperiod.
Efter att ha genomfört djupgående analyser av de tekniska förutsättningarna på domänen, respektive marknads fronter, samt underliggande hantering, kunde vi identifiera ett antal högprioriterade områden där vi såg att bäst potential för snabb förbättring fanns.
Bildhanteringen lades om helt till att hanteras av ett effektivare, helautomatiserat system, underliggande konflikter i hantering av ompekningar (redirects) utvärderades och avlägsnades och hela webbplatsens innehållsstruktur mappades om mot prioriterade söktermer (och variationer). Varje sida gick vi därefter igenom och säkerställde att såväl tillräckligt innehåll fanns och att det höll mycket hög kvalitet, vartefter såväl metainformation som strukturerad data fanns tillgänglig för Google, med rätt matchning mot innehållstyp och semantisk relevans. Med ett så starkt varumärke förknippat med produkten kunde vi även städa om och peka rätt ett stort antal inlänkar, som tidigare träffat innehåll som nu tagits bort, till att hitta rätt sidor och innehåll.
Resultatet lät inte vänta på sig och lagom till att de externa kampanjerna för Black Friday sattes ihop av CURAs interna marknadsteam (närmare bestämt den 2:a november 2020) kunde vi leendes rapportera in att CURA of Sweden nu på “rekordtid” lyckats erövra en topposition i Sverige på termen tyngdtäcke. Under perioden november-december det året fick vi glädjen att följa hur CURA, enbart sett till huvudsöktermen, genererade en bra bit över 12,000+ klick in till den svenska webbplatsen. Till det tillkom även ett stort antal relaterade sökord och fraser som alla uppnådde höga eller toppositioner, som även de genererade en ännu större total mängd organiska klick in till site.
Sammanfattat så blev försäljningen genom organiskt sök det året en succé och vi kunde själva stoltsera med ett mycket starkt resultat – på mycket kort tid. 🙂
> Besök företaget på Curaofsweden.com