Aftonbladet vs. Expressen – En SEO-analys av synlighet

November 21, 2014

Det går inte en dag på veckan som jag, i mitt jobb med sökmotoroptimering, inte använder Searchmetrics. Varje vecka publicerar Searchmetrics, för oss som har licens, en lista på vilka domäner som har förbättrat respektive försämrat sin synlighet på google.se mest. Resultatet baseras på en rankingkontroll av 500 miljoner sökfraser (enligt Searchmetrics själva) i 22 länder. Hur många av dessa som är på Svenska är inte känt, så det är svårt att säga om det rör sig om 500 000 sökfraser eller 5 000 000 svenska sökfraser. Oberoende av detta är det alltid lika intressant att se hur saker och ting utvecklar sig, och allra mest intressant är det i samband med algoritmförändringar som Google gör.

SEO Visibility, som Searchmetrics använder sig av, beräknas baserat på hur bra en domän rankar samt hur många som söker på den aktuella sökfrasen. Så en 1:a plats på en sökfras med 10 000 sökningar i månaden ger ett större bidrag till SEO Visibility än vad en sökfras med endast 1 000 sökningar per månaden gör.

I grafen nedan kan ni se hur SEO Visibility har utvecklats för aftonbladet.se och expressen.se sedan Januari 2013 fram till idag:

SEO Visibility för aftonbladet.se jämfört med expressen.se

Här ser man tydligt att någonting händer i början av Februari 2014, då aftonbladet.se har ett ganska tydligt tapp samt att expressen.se med början i Oktober 2014 har en ganska tydlig ökning som gör att man går om aftonbladet.se.

Ser man till topplistan över de allra mest synliga domänerna på google.se enligt Searchmetrics så har detta lett till att expressen.se är ny 4:a, medan aftonbladet.se har hamnat efter såväl expressen.se som prisjakt.nu:

Topp 20 google.se Sverige

För att analysera lite närmare vad som har hänt har jag tagit ut och jämfört vilka sökord aftonbladet.se rankade på innan tappet i Januari 2014 samt efter tappet i Februari 2014. Och då ser vi att bland de sökfraser med högst sökvolym är det många varumärken och sökningar efter andra sajter som man tappat ranking på:

Tabell över de sökord med mest sökvolym som försvunnit

Och ur samma data kan vi även titta på några av de sökfraser där aftonbladet.se hade en ranking topp 3 och där man tappade positioner:

Tabell över de sökord med position 1-3 som tappat positioner

Då kvarstår ju frågan: Varför tappade man positioner? Detta är förstås inte helt enkelt att svara på, men om vi tittar på datum för när Google har genomfört olika typer av förändringar av sin algoritm så finner vi att man uppdaterade den så kallade “Page Layout” algoritmen som bland annat påverkar webbplatser med för mycket annonser “above the fold” rankingmässigt negativt i början av Februari 2014. Närmare bestämt någon gång i samband med den 6/2 om man ska tro Matt Cutts.

Så det framtår ju inte som en allt för vågad gissning att just dessa förändringar kan ha haft del i den negativa utvecklingen av synlighet på google.se för aftonbladet.se. Vad tror du? Kommentera gärna!

 

 

 

Fler nyheter

Case: Cura of Sweden

Case: Cura of Sweden

CURA of Sweden är ett företag som funnits i Sverige sedan 2017. Det är ett företag som fokuserar på att ta fram innovativa sovrumsprodukter i syfte att förbättra sömnkvalitén hos sina kunder och att förmedla budskapet om vikten av en god natts sömn för hälsan och...

read more
Case: Nutrilett

Case: Nutrilett

Nutrilett Nutrilett är det ledande varumärket för vikt-produkter i Norden. Det är också det enda varumärket som har vetenskapligt stöd bakom sig. Nutrilett har ett brett sortiment av produkter för viktminskning, samt för att behålla en hälsosam viktkontroll. Dessutom...

read more

Hur kan vi hjälpa er med er SEO-strategi?

Funderar ni på att anlita en SEO-byrå som kan hjälpa ert företag? Vi skräddarsyr alla våra uppdrag för att ni ska få så bra avkastning som möjligt. Kontakta oss för ett förutsättningslöst möte så berättar vi gärna mer om hur vi arbetar och hur vårt samarbete skulle kunna hjälpa er.