Få hela er marknadsavdelning att samarbeta för ett bättre resultat i sökmotorer
För er som vill bygga upp ett eget team kring sökmarknadsföring in-house, eller anlitar externa leverantörer men känner att ni är osäkra på ifall ni får ut maximalt av er investering har vi skräddarsytt ett erbjudande där en av våra konsulter kliver in i rollen som Head of Search i er organisation.
Som Head of Search är det inte bara SEO som är vårt fokus utan målet blir att få er hela er marknadsavdelning att samarbeta för ett bättre resultat i sökmotorer – vare sig det gäller organisk, eller köpt trafik.
Exakt vad detta omfattar ser förstås väldigt olika ut från fall till fall, beroende på era unika förutsättningar, men en sak som är gemensamt är att vi, så långt det är möjligt, genomför arbetet på plats hos er. Nedan beskriver vi några av de typiska arbetsuppgifter som kan ingå i rollen som Head of Search:
Sök-strategi
Tillsammans med er marknadsavdelning sätter vi upp en sök-strategi som koordineras med er övriga marknadsföring. Vi försöker hålla strategin så konkret som möjligt och även ställa upp tydliga nyckeltal (KPI) samt definiera hur dessa ska mätas.
Upphandling och rekrytering
Om ni behöver hjälp att upphandla SEO- eller SEM-byrå (med SEM menar vi betald sökannonsering) hjälper vi gärna till med hela processen från att skriva Request For Proposal (RFP) till att utvärdera alternativen och rekommendera vem ni ska välja. Beslutet är självklart upp till er själva.
Skulle ni vilja bygga upp ett eget team in-house kan vi bistå med att hitta kandidater samt att genomföra intervjuer för att säkerställa kompetensen hos den som söker. Vi samarbetar även med ett rekryteringsföretag som möjliggör för oss att ta hand om hela rekryteringsprocessen.
Kravställning och löpande utvärdering
För er som redan jobbar med en extern leverantör av SEO och/eller SEM ingår det självklart att vi kravställer arbetet och kontrollerar att utlovat arbete verkligen genomförs. Dessutom tar vi över mätningen av resultatet, allt för att tydliggöra för dig som kund vad du faktiskt får av din externa leverantör.